tiistai 29. marraskuuta 2011

Viimeinen imetysvaate

Olen päättänyt lopettaa imetyksen jouluna. Sitten on molempia lapsia syötetty samoin metodein yhtä pitkään. Olen tosin vakuuttunut, että vaikka olisin lopettanut imetyksen kuukausia sitten, ei yksikään kakkosen elämässään kohtaama ongelma perustuisi siihen, että häntä on imetetty vain x kuukautta. Syyt löytyvät todennäköisesti jostakin aivan muualta.

En osaa suhtautua lopetukseen haikein mielin, koska en ole ikinä suuremmin nauttinut imettämisestä. Aion silputa voiton merkiksi saksilla palasiksi kaikki virttyneet imetysliivit, joita alusvaatelaatikosta löytyy.

En tosin ole, alkuviikkojen kipuhelvettiä lukuun ottamatta, inhonnutkaan imettämistä. Olen imettänyt, koska silloin ei tarvitse nousta öisin ylös sängystä, eikä puoleen vuoteen tarvitse ulos lähtiessä miettiä, onko vauvalle ruokaa mukana. Se on ollut minulle vaivattomin laihdutuskuuri vauvakilojen karkoitukseen. Imetys on kuitenkin vaikeimmillaan äärimmäisen kivuliasta, hermoja raastavaa ja sitovaa, enkä pidä yhtään ihmeellisenä sitä, että kaikki äidit eivät imetä vauvojaan.



Ennen kaikkea olen voiton riemuinen siitä, ettei minun tarvitse joulun jälkeen pukeutuessani enää miettiä, sopiiko asu imetykseen vai ei. Aion joulun jälkeen ostaa kaapin täyteen tiukkoja kaula-aukkoja, tunikoita ja mekkoja, joiden kanssa säädyllinen imettäminen olisi ollut mahdotonta. Kuvassa päälläni oleva mekko jää historiaan elämäni viimeisenä imetysystävällisenä hankintana.

Koska minusta on ilmojen kylmettyä kuoriutunut tuulipukuhousuinen lähiöäiti, olen joutunut jälleen kohtamaan jokavuotisen ongelmani tuulihousujen alle puettavasta vaatetuksesta. Pillifarkut jalassa ei enää puistossa tarkene. Tänä vuonna hankin itselleni ulkoilupuvun alle taipuvan kotimekon. Kotimekko mahdollistaa kuljeskelun t-paidassa ja leggingseissä ilman sitä ankeaa kalsarioloa. Päälle voi myös vetää ne hohdokkaat tuulihousut ja joutua turvallisin mielin sellaiseenkin tilanteeseen, jossa joutuu ulkoilutilanteessa yllättäen kutsutuksi kyläilemään ja tuulihousut on otettava sisätiloissa pois. Pelkät sukkahousut ulkohousujen alla kyläkutsua ei olisi niin mukavaa ottaa vastaan.

3 kommenttia:

  1. Ooh, maalisuora häämöttää! Upeetamahtavaa! Mä oon joutunut (tavallaan ehkä onneks) jättämään niin monta kivaa tunikamekkoasiaa kauppaan juurikin siksi, että vauvan ruokkiminen olis turhan härskiä mekko korvissa. On mulla kyllä yks aika usein toimiva ratkaisu asiaan: Lindexin pitkä kurvien kiristysalusmekko (tai ehkä se on toppi, en oo varma). Sen kun pukee mekon alle, niin voi kiskoa alareunan ylös ja sit vastaavasti topin yläreunaa alas ilman, että ulkopuoliset näkevät kalsareita tms. epämukavaa. Mut tää toimii vain väljien mekokkeiden kanssa.
    Lisää ketjuliikevinkkejä: ostin itse tänään Vilasta fleecesukkikset, siis paksut ja pehmoiset mustat sukkahousut, joiden ulkopinta on kuitenkin vähän kiiltävä. Vaikuttavat aika päteviltä ajatellen just puistossa seisoskelua tai mekkopukeutumista talvisaikaan, ja voisivat toimia tosi hyvin just ton sun kombon kanssa!

    VastaaPoista
  2. mullakin on ollut tuo hupsiksen mainitsema makkarankuoritoppi myös käytössä, ja lisäksi ihan perus tuubitoppia. olen aika surutta pitänyt väljempiä mekkoja ja tunikoitakin sen kanssa. ja niitä väljempiä riittää, koska tällä hetkellä mennään -10kg aer (ajasta ennen raskautta). eli imetys todella on paras laihdutuskeino mitä olen koskaan kokeillut!

    mä olen myös tota imetyksen lopettamista miettinyt.. olen nyt jo kylillä antanut surutta pullosta nannia, koska keskittyminen on silloin hankalampaa. ei jaksa taistella. ja iltaisin puuron lisäksi, jotta varmasti saa pötsin täyteen. mutta kaikkinensa imetys on ollut ihan ok, en vihaa enkä rakasta.

    mutta kerroppa, kuinka se lopettaminen tehdään? hiipuuko homma pikkuhiljaa vai mitä se vaatii mutsilta, lapselta ja tisseiltä? elättelen toiveita, että se lopettaisi nyt jo muutenkin hiipuvat yösyötöt (ehkä kuuden aikaan syö, ja kyllä, kuudelta on yö), kun rauhottelua olisi helpompaa tehdä ilman ihanaa maidotuoksua.. luuletko että näillä olisi yhteys?

    VastaaPoista
  3. Hups: Tää loppu meni jotenkin aika nopeasti, kun välillä tuntui, että mä lopetan koko paskan heti. Ja noi fleecesukkikset kuullostaa ihan älyttömältä, mutta todella hyvältä. Pitää mennä hipelöimään. Kiitos vinkistä!

    hanna: Mä oon vaan venyttänyt kaula-aukkoja, mutta tuo alusmekko on kyllä hyvä idea. Vähän kyllä jännittää, että miten saisi ne kilot pysymään näissä lukemissa imetyksen loputtuakin. On tottunut syömään niin suuria annoksia ja ihan mitä on huvittanut. Toi sun tilanne on kyllä varmasti mukava!

    Esikoisen kanssa yritin lopettaa pikkuhiljaa vieroittamalla, mutta siitä ei tullut mitään. Tyyppi jätti kiinteätkin syömättä kun halusi vain jatkaa imetysruokailuja. Päädyin toteuttamaan lopetuksen ns. cold turkey menetelmällä ja parissa päivässä vauva alkoi juoda maitonsa nokkamukista ja alkoi myös syödä sooseja. Yllättävän helposti se meni noinkin, enkä muista, että lapsi olisi kertaakaan roikkunut kaula-aukossa kiinni. Olin yllättynyt.

    Nyt varmaan yritän taas aluksi jättää yhden syötön kerrallaan pois ja viimeisenä iltasyötön. Jos haluaisi toimia lapsentahtisesti, silloin varmaankin vaan odottelisi, että vauva itse tajuaa lopettaa. Tämä metodi ei sovi tehtäväorientoituneelle meikäläiselle. Minä tarvitsen päivämääriä.

    Näistä aamurauhoitteluista minä olen aivan väärä ihminen kommentoimaan, koska klo 6 on meillä aamuna jo ihan hyvä saavutus ja en saa vauvoja tainnutetuksi millään. Että eos.

    VastaaPoista