torstai 14. lokakuuta 2010

Aikaista lintua väsyttää.

Vanhan kliseen mukaan asioita oppii oikeasti arvostamaan vasta menetyksen kautta. En ikinä uskonut liikuttuvani kyyneliin siitä, että saan nukkua kello seitsemään aamulla. Näin on kuitenkin tapahtunut. Minulta kun on viety viimeisen vuoden ajaksi tuo ilo.

Kääpiö päätti 6 kuukauden ikäisenä aloittaa päivänsä viideltä aamulla. Minulla on tuosta ajasta hyvin hataria muistoja, koska olin kokoajan vain kuoleman väsynyt. Muistan katselleeni keittiön ikkunasta viikonloppuaamuna baarista kotiin hoipertelevia ihmisiä. Vielä jokin aika sitten minä sotkin tuohon aikaan aamuyöstä paitaani pitakebepin kastikkeeseen. Nyt hämmentelin aamutokkurassa höyryävää kaurapuuroa. Joillekin kello viisi aamulla on yö, minulle se oli aamu.

Minä vihasin ihmisiä, jotka pohtivat pitäisikö vauva herättää kolmen tunnin päiväunien jälkeen, vaiko antaa herätä itsekseen. Meillä asui kellontarkasti puolituntisia päikkäreitä vetelevä duracel-vauva. Minä poistuin vessaan kiroilemaan, kun joku valitti väsymystään kun oli joutunut herämään vauvan takia poikkeuksellisesti jo kahdeksalta. Meillä satunnainen kuuteen saakka nukkuminen tuntui pieneltä taivaalta.

Vuoden tuska on vihdoin helpottanut. Kääpiö on muutaman kerran nukkunut jo puoli kahdeksaankin. Me olemme jopa joutuneet ottamaan käyttöön herätyskellon. Sitä ei ole tarvittu aikoihin.

2 kommenttia:

  1. Meillä tyttö kanssa nukkui 2-10-kuisena vain tasan puolen tunnin päikkäreitä, ja heräsi aamuisin kuuden maissa. Pitkän aikaa se nukkui vaan 2 x 30 minuuttia päivässä, ja voi luoja kuinka kateellinen olin, kun KAIKKI muut äidit sai joka päivä 2-3 tuntia omaa aikaa, ja se oli niille ihan itsestäänselvyys. Kun siirryttiin 10-kuisena yksiin uniin, unet vähän pidentyi ja aamuherätys vähän venyi siitä aamukuudesta, mutta kunnon yö- ja päiväunia tyttö alkoi oikeastaan nukkua vasta kun meni hoitoon 1 v. 3 kk. Ja sen jälkeen on siis nukkunut hyvin kotonakin, vaikka kotipäivät on tasan samanlaisia kun sillon ennekin...

    Musta tuntuu, että jos meiän seuraavat vauvat on hyviä, tai siis normaaleja nukkujia, niitä ei todellakaan herätellä kolmen tunnin unien jälkeen!

    VastaaPoista
  2. Meillä myös yksiin päikkäreihin siirtyminen 1-vuotiaana helpotti aamuheräämisiä kuuteen ja pidensi päikkäreitäkin. Nyt olen siirtynyt rajoittamaan päiväunia tuntiin ja sillä saa siirrettyä aamuheräämisen seiskaan. Oma aika vaan jää melko minimiin, mutta hyvä näinkin.

    Täällä myös toivotaan seuraavasta vauvasta sellaista kunnon vauvaa, joka nukkuu paljon. Sormet ristiin. Älä tule paha vauva tule hyvä vauva.

    VastaaPoista