sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Kuningattareksi kuningattaren paikalle

Kääpiö istui pitkään hiljaa piirustuspöydän ääressä. Kävi välissä varmistamassa, miten äiti kirjoitetaan ja jatkoi sitten hommiaan. Ja lopulta sitten saapui luovuttamaan minulle juhlallisesti tuoreimman taideteoksensa.

-Mulla on äiti sulle lahja. Kato. Tossa on isi ja pikkusisko. Sitten mä oon toi äiti ja sä oot isosisko. 
-Melko freudilaista, totesin vieressäni naureskelevalle miehelle. 



Edellisenä iltana kuuntelin kääpiön selittävän kovaan ääneen miehelle, että mä pidän isi susta enemmän kuin äidistä. Hassua ja hellyyttävää, mutta ilmeisesti myös kehityksen kannalta tärkeää. Internetin psykoanalyyttisten tietojen perusteella oidipaalivaihe on se kehitysvaihe, jossa auktoriteettiongelmat syntyvät. Oma suhtautumiseni auktoriteetteihin on useinmiten vähättelevä, joskus vihamielinen. Mitäköhän tästäkin voi päätellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti